نکاتی که برای زدن یک فروشگاه اینترنتی خیلی به دردتون میخوره
نوع محصولات
برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، توجه به نوع محصولات و عادتها و باورهای مشتریان الزامی است. برای مثال برخی از محصولات و کالاها بدون بررسی حضوری، تعیین اندازه، مشاهده رنگ و آزمون حضوری امکان فروش کمی دارند. یا برخی از کالاها به دلیل قیمت بالا یا نامشخص میبایست به صورت حضوری و پس از مذاکره و مشاوره انتخاب و خریداری شوند. به همین دلیل نخستین گام برای امکانسنجی ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، بررسی امکان فروش محصولات به صورت اینترنتی و آنلاین است.
شیوهی حمل محصولات
شیوههای حمل و رساندن محصول به دست مصرفکنندگان یا خریداران بسته به نوع و ماهیت محصول متفاوت است. برنامهریزی دقیق برای انواع روشهایی که ممکن است محصول به دست خریدار برسد و ارائهی آنها برای انتخاب خریدار در زمان خرید الزامی است.
در هنگامی که علاوه بر فروش اینترنتی، فروش فیزیکی و سنتی نیز در دسترس است و انبار ارائهی محصولات در این دو روش یکسان است، مدیریت موجودی انبار بسیار پر اهمیت است. زیرا در فروش اینترنتی، در اختیار بودن موجودی ایمن کالای موجود در انبار بسیار حیاتی است. اگر مشتریان کالایی را سفارش دهند و به دلیل عدم موجودی نتوانید کالای مورد نظر را به دست او برسانید، یک تبلیغ منفی و یک بازاریابی منفی دهان به دهان را شکل دادهاید. این تبلیغ منفی میتواند اثرات مخربی در موفقیت فروش آنلاین شما بر جای بگذارد.
روش ایدهآل در این شرایط، همزمان سازی خودکار یا نرمافزاری موجودی انبار فیزیکی با موجودی ذخیره شده در سیستم فروش آنلاین است. انجام این کار گاهی با مشکلاتی همراه است.
ارتباط با سیستم حسابداری
همزمانسازی خریدهای انجام شده در فروشگاه اینترنتی با سیستم حسابداری داخلی سازمان یا شرکت برای دسترسی سریع و دقیق به بدهکاری و بستانکاری طرفهای حساب در مواقعی که مشتریان فروشگاه اینترنتی، شناخته شده هستند یا فروش نسیه در فروشگاه اینترنتی امکانپذیر است، از پیشنیازهای مهم این کار به شما میرود.
بنابراین اگر انواع روشهای فروش و پرداخت در سیستم فروشگاهی جدید امکانپذیر است، میبایست برنامهریزی فرآیندی و فنی لازم برای این کار صورت پذیرد.
شیوههای پرداخت
در یک فروشگاه اینترنتی، علاوه بر تمامی روشهای پرداخت سنتی، مانند پرداخت در محل، پرداخت با سند و خرید نسیه، خرید به صورت پرداخت آنلاین هم امکانپذیر است. در پرداخت آنلاین، مشتری پس از انتخاب کالاها و خدمات مورد نیاز خود، به سایت یکی از بانکهای ارائه دهندهی خدمات پرداخت آنلاین هدایت خواهد شد. مشتری در سایت بانک اطلاعات کارت خود را وارد میکند و بانک مبلغ مورد نظر شما پس از کسر از حساب مشتری به حساب شما منتقل میکند. سپس مشتری مجدد به سایت فروشگاهی شما باز خواهد گشت و ادامهی مراحل خرید و تحویل کالا را دنبال میکند.
بنابراین بستن قرارداد با یکی از بانکها برای ارائهی این خدمات پس از پایان مراحل طراحی سایت فروشگاهی میبایست به انجام برسد. و پیشنیازهای فنی برای انجام فرآیند فوق نیز میبایست در فروشگاه اینترنتی تعبیه شود.
نماد اعتماد الکترونیک
پیش از آنکه بتوانید سیستم پرداخت آنلاین را در سایت فعال کنید، گرفتن نماد اعتماد الکترونیک ضروری است. این نماد به خریداران این اعتماد را میدهد که فروشنده فردی شناخته شده و دارای مجوزهای لازم برای فروش آنلاین کالا و خدمات و دریافت وجه از طریق سیستم بانکی است. دریافت نماد اعتماد الکترونیک نیازمند ثبت نام در سایت مربوط و ارسال مدارک و اسناد مرتبط با هر کسب و کار است. بدون دریافت نماد اعتماد الکترونیک، راه اندازی سیستم پرداخت آنلاین امکانپذیر نخواهد بود.
امنیت فروشگاه اینترنتی
امنیت تراکنشهای مالی و امنیت اطلاعات حسابها و اطلاعات شخصی خریداران در فروشگاه اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور در هنگام طراحی فروشگاه اینترنتی، استفاده از روشهایی که بتوانند امنیت کافی برای این سیستم را تضمین کنند، ضروری است. به همین دلیل در انجام این کار میبایست از افراد خبره و متخصص استفاده شود تا خطرات امنیتی سایت و فروشگاه شما و در گام بعدی کسب و کار شما را با خطر مواجه نکنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتواند مقالهی امنیت در فروشگاه اینترنتی را مطالعه بفرمایید.
سئو در فروشگاه اینترنتی
بخش زیادی از افراد مراجعه کننده به سایتهای فروش محصولات و خدمات از طریق موتورهای جستجو به این سایتها هدایت میشود. رعایت اصول سئو در طراحی فروشگاه اینترنتی سبب میشود مشتریان بیشتری از این طریق به فروشگاه اینترنتی شما هدایت شوند و در نتیجه کمیت و کیفیت فروشهای شما نیز افزایش یابند.
هدف سئو یا بهینهسازی موتور جستجو، قرارگیری در رتبهی اول گوگل و بهبود جایگاه سایت در موتورهای جستجو است. هر چه محل قرارگیری سایت در جستجوی کلمات کلیدی مهم در گوگل بالاتر باشد، افراد بیشتری وارد سایت شما میشوند و در نتیجه مشتریان بیشتری از شما خرید خواهند کرد.
بازاریابی فروشگاه اینترنتی
برای جذب مشتریان بیشتر به فروشگاه اینترنتی، انجام تبلیغات آنلاین و تبلیغات اینترنتی لازم و حیاتی است. بازاریابی اینترنتی شاخهای از علم بازاریابی است که با شیوههای متفاوت با بازاریابی سنتی به انجام میرسد. در این شیوه آشنایی با عادتها و نیازهای جامعهی اینترنتی پیشنیاز موفقیت است. به علاوه، اصول فنی لازم برای انجام موفقیتآمیز برنامههای تدوین شده برای بازاریابی اینترنتی دانشی است که در اختیار برنامهنویسان و متخصصان نرمافزار است.
روشهای گوناگون بازاریابی اینترنتی از جمله ایمیل مارکتینگ، استفاده از سیستمهای پیامک، استفاده از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، ربات تلگرام، ربات اینترنتی و بسیاری روشهای فنی و تخصصی دیگر میتوانند در بازاریابی فروشگاه شما حضور داشته باشند.
انتخاب ابزار و روش برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی
طراحی فروشگاه اینترنتی، با ابزارها و روشهای گوناگونی امکانپذیر است. انتخاب صحیح ابزار و روش جز با تجربه و دانش کافی در مورد انواع شیوههای موجود امکانپذیر نیست. بنابراین مشاوره با متخصصان طراحی سایت، و مشاوره با متخصص سئو کمک میکند تا ابزاری مناسب و روشی موفق در راه اندازی سایت فروش اینترنتی را برگزینید.
پشتیبانی، توسعه و نگهداری
یک سیستم پیچیده مانند فروشگاه اینترنتی بدون پشتیبانی، توسعه و نگهداری دیر یا زود از رده خارج خواهد شد. تمامی فروشگاههای اینترنتی موفق به صورت منظم در حال بهبود و افزایش کیفیت هستند. بنابراین خرید بستههای آمادهی فروشگاهی که پشتیبانی لازم و بهبود کیفیت مستمر را در دستور کار ندارند راهی به موفقیت نخواهد داشت.
چگونه میتوان یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کرد؟
موفقیت در راهاندازی فروشگاه اینترنتی و موفقیت در فروش محصولات به صورت آنلاین اتفاقی نیست. برای این منظور میبایست از نیروهای متخصص برای این کار استفاده کرد. سایتهای موفق در فروش اینترنتی تمامی تلاش خود برای جذب مشتریان را به کار گرفتهاند و برای پیشیگرفتن از این سایتها میبایست فروشگاهی با کیفیتتر، حرفهای تر و تخصصیتر از آنها را راهاندازی و مدیریت نمود.