کسب و کار اینترنتی

پردرآمدترین کسب‌وکارهای اینترنتی ایران

نوشته شده توسط sepanta

پردرآمدترین کسب‌وکارهای اینترنتی ایران

-گروه اول: سایت‌ های خبری
شکی درآن نیست که سایت‌های خبری جزو پر بازدیدترین سایت‌های فارسی به شمار می‌آیند. با توجه به پیشرفت جوامع و گسترس اینترنت و تمایل مردم به دریافت اخبار در لحظه، از رسانه‌های کوچکتر نسبت به رسانه‌های بزرگ مثل رادیو، تلوزیون و روزنامه، قابلیت جستجو و مراجعه سریع به خبرهای تخصصی در وب و.. را می‌توان اصلی‌ترین دلیل این امر برشمرد. بنابراین به خوبی می‌توان تشخیص داد که این بخش پرطرفدار یکی از پردرآمدترین شاخه‌های کسب‌وکارهای فارسی است. نسبت درآمد این سایت‌ها را باید به میزان هزینه‌کرد وسرمایه‌گذاری آن‌ها برآورد کرد.

نمونه سایت‌های پردرآمد و پرطرفدار خبری فارسی می‌توان به سایت‌های ورزش سه، عصرایران، آفتاب، خبرآنلاین و تابناک اشاره کرد. منبع درآمدی سایت‌های خبری اکثرا از طریق تبلیغات است که شامل نمایش بنر و آگهی، لینک و رپرتاژ می‌شود. از مزایای راه‌اندازی یک سایت خبری می‌توان به هزینه بسیار پائین طراحی و پیاده‌سازی، سرمایه‌گذاری نسبتا کم، عدم نیاز به تأمین کالا و تجهیزات، سرعت بالای فعال‌سازی و عدم نیاز به تخصص‌های پیچیده در شروع کار اشاره کرد.

از معایب این دسته می‌توان به این موارد اشاره کرد: وجود رقبای بزرگ در حیطه خبر، عدم گرایش مخاطبان به سایت‌های جدید، کمبود نیروی انسانی خصوصا نویسنده حرفه‌ای، زمان‌ طولانی مورد نیاز تا پایداری مالی و عدم تنوع در مدل‌های درآمدی. پیشنهاد می‌کنیم اگر تمایل به شروع فعالیت در این زمینه دارید به سراغ بخش‌های تخصصی و پرمخاطب بروید و همچنین برنامه ریزی بلندمدت برای این فعالیت داشته باشید.

-گروه دوم: سایت‌های آگهی‌ ، نیازمندی و تبلیغات
تبلیغات از جمله مشاغلی است که گردش مالی و نرخ رشد بسیار بالایی دارد و صاحبان رسانه‌های تبلیغاتی‌ بیشترین درآمد این صنعت را به خودشان اختصاص می‌دهند. کافیست در اینترنت صاحب یک رسانه یا ابزار قدرتمند تبلیغاتی باشید تا به درآمد اینترنتی خوبی دست پیدا کنید. سایت‌های درج نیازمندی‌، آگهی آنلاین و سامانه‌های خدمات تبلیغات در سبک‌ های مختلف دومین گروه سایت‌های پردرآمد فارسی به شمار می‌آیند. از جمله سایت‌ها و سامانه‌های پردرآمد این گروه می‌توان به سایت‌های درج آگهی عمومی و تخصصی مثل شیپور، دیوار، ایستگاه، ایسام، صباویژن اشاره کرد.

1

-گروه‌ سوم: ارائه خدمات بین‌ کسب‌وکارها یا تجارت B2B
در این گروه از خدمات، سایت‌های پرمخاطب و پرطرفداری وجود دارد که تسهیل‌کننده خدمات و تجارت بین دو بخش از بازار هستند مثلا سایت های تخفیف گروهی و یا بازارهای اینترنتی که واسط تجاری بین دوبخش محسوب شده و خودشان از موفقیت مالی بالایی برخوردار هستند. برخی از سایت‌های کلیکی و حتی تبلیغاتی نیز می‌تواند در این گروه قرار داشته باشد. از جمله سایت‌های موفق و پردرآمد این گروه می‌توان به: تخفیفان، نت‌برگ، کافه‌بازار، ای‌نت‌ورک و موزاندو اشاره کرد.

پتانسیل رشد بالا، دسترسی به مخاطب زیاد، عدم نیاز به تأمین کالا، قابلیت تعمیم به کسب‌وکارهای متعدد و امکان ایجاد چندجریان‌های درآمدی همزمان از مزایای این بخش سبک از کسب‌وکار است. از معایب آن نیاز به نیروی انسانی و تیم حرفه‌ای در شروع کار، زمان‌بر بودن فرایند رشد و پایداری، سختی و پیچیدگی فرایند بازارابی آن است. ایجاد یک کسب و کار صرفا با بدست آوردن سهمی از این بازر کمی کار را سخت می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم یک ایده جدید یا یک نیاز پاسخ داده نشده را دراین بخش شناسایی و اجرا کنید.

-گروه چهارم: فروشگاه‌های اینترنتی
دیجی‌کالا، بامیلو، زنبیل و.. برندهای شناخته شده فروش اینترنتی ایرانی هستند. دوسال پیش بود که مدیر دیجی‌کالا در یک رویداد رسمی خبر از فروش روزانه 2000 قلم کالا به ارزش متوسط هر قلم 600 هزار تومان از این سایت داد. تقریبا شاخص‌های این سبک برای همه شناخته شده است حتی برای کسانی که تخصص حرفه‌ای وب ندارند. کافیست بتوانید کالا یا خدماتی را با قیمت و پشتبانی مناسب به فروش برسانید.

از مزایای این سبک امکان بدست آورد سهمی از بازار هر چند کوچک در ابتدای کار، هزینه پائین فنی و اجرایی وب، امکان فعالیت با شرکای تجاری و تأمین کنندگان، پتانسیل و نرخ رشد بسیار بالا است و از معایب آن نیاز به سرمایه و نقدینگی قابل توجه در شروع کار، رقابت شدید در برخی از بخش‌های بازار خردفروشی و خطرپذیری مالی بالا اشاره کرد. در صورتی که ایده خوبی در این زمینه دارید اما نقدینگی کافی برای تأمین کالا در اختیار ندارید می‌توانید با تأمین کنندگان همان کالا در بازار واقعی مذاکره کرده و کار خود را شروع کنید.

-گروه پنجم: شبکه‌های اجتماعی، ارتباطی و سامانه‌های وبلاگ‌
اگرچه بیشتر شبکه‌های اجتماعی شناخته شده خارجی هستند، با این حال موفقیت برخی از شبکه‌های اجتماعی داخلی مثل آپارات، کلوب و فیس‌نما را نمی‌توان نادیده گرفت. در این میان استقبال کاربران از سامانه‌های ارائه وبلاگ مثل بلاگفا، پرشین‌بلاگ و میهن‌بلاگ دلیل خوبی برای ورود به این بخش است. بسیاری از کارشناسان معتقدند این بخش‌ها همچنان از پرمخاطب‌ترین و پردرآمدترین بخش‌های کسب‌وکار فارسی به شمار می‌آید.

نرخ رشد سریع و درآمد بالا مهمترین ویژگی این سایت‌هاست. ورود به این گروه از کسب و کار نیاز به دانش فنی و تجربه بالایی در حوزه وب دارد، صرف توانایی در ایجاد سایت نمی‌تواند دلیل بر موفقیت یک کسب‌وکار پایدار در این بخش شود. علاوه بر آن زمان بازدهی و پایداری این سایت‌ها کوتاه نیست چرا که دوران انفجار و هجوم کاربران به سایت‌های وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی گذشته است.

-گروه ششم: سایت‌های دانلود و خدمات آنلاین
دوران خرید نرم‌افزار از طریق دیسک تقریبا تمام شده است، فرقی نمی‌کند که برنامه اصلی یا قفل شکسته باشد. دسترسی افراد به اینترنت پر سرعت و مقرون به صرفه بودن دانلود نسبت به خرید حضوری، این سایت‌ها را به محبوب‌ترین و پردرآمدترین بخش‌های کسب و کار وب فارسی تبدیل کرده است. از نمونه‌های موفق آن می‌توان به: پی‌سی ورد، پی‌سی دانلود، میهن دانلود و وطن‌دانلود اشاره کرد.

این سایت‌ها علاوه بر فروش مستقیم از طریق تبلیغات و حتی مشارکت هم درآمد دارند و با توجه به هزینه کم مورد نیاز برای شروع، سادگی و سهولت راه‌اندازی، عدم نیاز به تأمین کالا، خطر پذیری پایین و امکان تعریف جریان‌های درآمدی متعدد در دسته کسب‌ و کارهای اینترنتی پر سود به حساب می‌آیند. از معایب این سایت‌ها هم بازار پر رقابت آن است که در صورت ورود به آن نیاز به ایده خلاقانه و اجرای حرفه‌ای است.

-گروه آخر – هفتم: سایت‌های زرد و تفریحی!
با کمی وبگردی در نت سایت‌‌های زیادی را می‌‌بینید که محتوایی زرد دارند، اخبار و تصاویر پرحاشیه و قاعدتا کم ارزش. جالب اینجاست که همین سایت‌ها درآمدهای بسیرا بالایی دارند که بیشتر از طریق فروش خرده محصولات و تبلیغات تأمین می‌شود تبلیغاتی که بیشتر آزاردهنده و اسپم است. این سایت‌ها نیاز به نمونه یا معرفی بیشتر ندارند. مخاطبان این سایت‌ها عمدتا کسانی هستند که فقط برای تفریح و وقت‌گذرانی وب‌‌گردی می‌کنند.

About the author

sepanta

نایس سئو به بررسی، آنالیز، تشخیص موانع و فرصت ها برای وب سایت ها می پردازد تا بتوانند بهترین نتیجه را در موتورهای جستجو بگیرند. این موضوع بیشتر برای وب سایت هایی اهمیت پیدا می کند که در موتورهای جستجو دیده نمی شوند و یا اینکه می خواهند ترافیک هدفمند خود را در گوگل و دیگر موتورهای جستجو افزایش بدهند

یک نظر بگذارید